Friday, 4 July 2014

Pendekatan Pengajaran Sejarah

Pendekatan Pengajaran Sejarah
Oleh:
Mohd Husin Bin Mohd Tap
Bidang Sejarah, Jabatan Sains Sosial,
IPG Kampus Tun Hussein Onn, Batu Pahat, Johor.

Mata pelajaran Sejarah mempunyai teras struktur disiplin yang sistematik bagi mengembangkan proses pembelajaran dan pengajarannya. Salah satu kemahiran yang hendak diterapkan ialah Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS).

Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS)
Merupakan proses kognitif yang membolehkan murid meneroka idea yang kompleks dan abstrak dengan bimbingan guru. KPS membantu murid memahami bagaimana Sejarawan menggabungjalin peristiwa lalu dengan menggunakan bukti-bukti Sejarah bagi menentukan signifikan sesuatu peristiwa ke arah meningkatkan pemikiran kritis dan kreatif. Penerapan KPS dapat membantu guru menghidupkan suasana pembelajaran yang sekaligus mampu meningkatkan minat murid.


Ba

No comments:

Post a Comment