Friday, 4 July 2014

Perluasan Pengaruh Teknologi Sistem Pengajaran ke atas Pendidikan Tinggi

PERLUASAN PENGARUH TEKNOLOGI SISTEM PENGAJARAN KE ATAS PENDIDIKAN TINGGI
Oleh:
MOHD HUSIN BIN MOHD TAP
Bidang Sejarah, Jabatan Kajian Sosial,
IPG Kampus Tun Hussein Onn, Batu Pahat, Johor.

1.0       Pengenalan

Pada masa kini, teknologi berkembang dengan sangat pantas. Ia secara tidak langsung memberi kesan yang positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran di seluruh Malaysia. Perkembangan arus teknologi telah berjalan seiring dengan perkembangan bidang pendidikan yang semakin pesat membangun sekaligus meletakkan harapan Malaysia untuk setanding dengan negara-negara maju yang lain. Penggubalan kurikulum yang memenuhi kehendak semasa mesti ditekankan dan penyelidikan mengenai ICT harus dibangunkan untuk mengelakkan pendidikan yang ketinggalan zaman (Tengku Mohd Tengku Sembok, 2005). Teknologi dilihat sebagai faktor penggerak yang memainkan peranan penting dalam usaha melahirkan modal insan yang mampu membangunkan sesebuah negara. Menurut Tajul Ariffin dan Nor’Aini (2002) kejayaan negara yang bertitik-tolak dari pembentukan modal insan yang cemerlang sentiasa berkait rapat dengan kejayaan dalam bidang pendidikan. Integrasi teknologi dalam bidang pendidikan dilihat membantu pelajar dan juga guru untuk memantapkan proses pembelajaran dan pengajaran (P&P). Menurut Rosboottom dan Maniar (2004) teknologi dapat menjadikan proses pembelajaran menjadi lebih efisyen, lebih efektif, lebih menyeronokkan dan menunjukkan nilai positif sekiranya berada dalam pedagogi yang betul. Selain itu, konsep integrasi teknologi dalam pendidikan boleh didefinisikan sebagai pengintegrasian tanpa kelim antara pelbagai media dalam satu persekitaran digital bagi memenuhi tujuan persekitaran pembelajaran, pedagogi, reka bentuk kurikulum dan stail pembelajaran pelajar (Halimah, 2005).

No comments:

Post a Comment